Fox News Reporters Fired For Trying To Expose Monsanto Were Right, Gets Heard A Decade Later [Video]

Today, more people are in-the-know when it comes to the complicating dangers of foods that are or contain anything genetically modified (GM) and the practices of the corporation synonymous with said GM products, Monsanto.

The Inquisitr made sure to report on the latest pertaining to Monsanto and anything that is GM. Late last year, Maui County in Hawaii voted in favor of banning GMOs. This caused Monsanto to file a lawsuit against the county because it affected their business. Apparently, Monsanto had the judge overseeing the case in their back pocket, which resulted in them winning. The dance continues as Hawaii County Officials are trying to appeal the court ruling. It is safe to say that such shenanigans wouldn’t be tolerated in Russia or China, since they have zero tolerance for anything GM.

Because of the aggressiveness the organic movement has shown against GM products, people who originally stood up against companies like Monsanto are finally being recognized. This includes two former Fox News reporters who were fired. The reason for their termination is because they were about to expose something that the organic community knows about today: GM bovine growth hormone (rBGH) in milk.

According to True Activist, the story of the two Fox News reporters who were fired for exposing rBGH was originally told in the documentary The Corporation. Steve Wilson and Jane Akre were working on a series of health concerns related to rBGH, which they discovered did not comply with safety requirements highlighted by Health Canada. For some reason, that part was not included in the final published version of the report by the corporation that made it, Monsanto.

Steve Wilson and Jane Akre were going to expose this to the public on Fox News, but the report was put on hold after Monsanto’s high-priced lawyers in New York sent a threat to the news channel. Fearing a lawsuit, the general manager tried to do all they could to stop the report. Eventually, Steve and Jane were fired.

In a follow-up article by Nation of Change, Monsanto tested rBGH (formally known as Posilac) on rats for 90 days. While in its testing stage, Monsanto was busy promoting rBGH as the “most tested product in history,” specifically to push it as safe. Apparently, the Food and Drug Administration (FDA) favored Monsanto and gave it the rubber stamp for human consumption. Health Canada, however, tested rBGH on their own and came up with very different results. Utilizing testing in the United Kingdom, they found rBGH can be absorbed by the human body, thus possibly being toxic. As a result, the Canadian regulatory bodies saw the potential for serious human health problems and denied rBGH for human consumption.

It should probably be reported the reason why Steve Wilson and Jane Akre were terminated for exposing the truth is because of the time. Back in 1997, the general public weren’t knowledgeable to the dangers of GM products. Not to mention, Monsanto at the time was quite powerful because nobody challenged them. As for The Corporation, it was released back in 2003, a time when GMOs were starting to be recognized but primarily as something good (solution to world hunger, better food, etc.).

Now, more than a decade later, Steve Wilson and Jane Akre are finally being heard as the report they tried to bring to the public on Fox News back in 1997 is now mainstream knowledge among scientists, think tanks, organic farmers, and health experts around the world. As a matter of fact, rBGH is now linked to both breast and prostate cancer.

With more countries banning the company from ever having their GMOs and other GM products in their country, it may just be a matter of time.

Video Link

Journalist Akre and Monsanto: One Story of Many

A recent report from California refers to a disgraced journalist by the name of Stephen Glass, who in 2007 applied for a license to practice law and was subsequently denied. He was fired from The New Republic magazine in 1998 after being found to have fabricated dozens of high-profile stories. This tale is in stark contrast to other reports re-emerging in the news recently. A well-known case, and lawsuit, was that of journalist Jane Akre and Monsanto and is one of many stories highlighting the moral fortitude of some journalists.

Akre stood up for her personal beliefs, refusing to back down on a story regarding Monsanto and bovine growth hormones (rBGH). Monsanto is a large chemical and agricultural biotechnology corporation in Creve Coeur, Missouri. Akre worked for Fox News, at the time, and was allegedly fired for not changing her story following her hard-sought investigation.

Journalist Akre had a show on Fox’s Florida station known as WTVT. The investigation that prompted her to pursue Monsanto was due to her own curiosity and the safety of her daughter’s health. Her child grew a taste for ice cream and Akre wanted to know more about the milk in this food product that she would be often providing her daughter to consume. The investigation uncovered dangers in milk containing rBGH, which is often injected into cows to produce more milk.

The Moral Courage Project is a channel that broadcasts stories similar to Akre’s so that proclaimed injustices can be heard around the world.

Akre said that Monsanto threatened to sue Fox if they ran her story. They requested Fox to take out the word “cancer” and the credibility of the scientists in her report. Allegedly, Monsanto representatives offered to bribe the media outlet, but Akre really wanted this story to be heard.

The Daily Beast reports that Fox News management was feeling the pressure from Monsanto, and buckled–requiring Akre to re-edit the story. 

The editing and revision phase is known to be a standard procedure for any news channel, but as Akre says, a story can be killed, but the news organization cannot manhandle the story so that it becomes untruthful. Reportedly, this manhandling consisted of 83 rewrites to her report. Akre and Monsanto is just one story of many journalists leaving their news stations because of corporate pressure or corruption.